10 Tips voor iedereen die overweegt om volgend jaar mee te doen met de Schuttevaerrace, vanuit het perspectief van het Vest team. Ofwel, tips voor de teams die niet direct willen winnen, maar wel een keer willen meedoen. Wat is er zoal nodig?

  1. Een ervaren schipper
    En nog minstens 1 goede zeiler die het roer kan overnemen; dat is toch wel het minimum. Afgelopen zeilweekend bleek toch weer, dat je zelfs met windkracht 3 schade kunt hebben, als er te weinig ervaring aan boord is. ‘s Nachts met windkracht 7 en onweer Vlieland binnenvaren brengt nu eenmaal een zekere verantwoordelijkheid met zich mee.
  2. Een zeevaste bemanning
    is niet noodzakelijk. De teams die voor goud gaan, huren gewoon een semiprofessionele loper en fietser in. Dat de arme man of vrouw de helft van de tijd overboord hangt, is dan van geen belang. Zelf vind ik het wél handig als het team mee kan helpen met zeilen. Bovendien moet je tegen een stootje kunnen, als de schipper af en toe wat minder subtiel orders over het dek brult. En dan helpt het als je mekaar ook nog eens goed kent.
  3. Routekennis
    Als onderdeel van de voorpret kun je ‘s winters al de hele route doorrekenen, hoogwaterstanden en zeestroming combineren met geschatte doorkomsttijden om vervolgens een wachtschema te bepalen. Het wachtschema houdt waarschijnlijk niet lang stand, maar door de goede voorbereiding is improviseren een stuk eenvoudiger. Als je denkt dat een wachtschema niet nodig is: na onze eerste tocht kwamen we erachter dat schipper en stuurman toch wel erg weinig hadden geslapen.
  4. Materiaalkennis
    Uiteraard ken je je eigen schip, maar als je zoals wij een schip huurt, dan moet je een paar dagen extra uittrekken vóór de race. Tenzij je echt alleen voor spek en bonen meedoet. Ook handig als je weet hoe de elektronica werkt, zodat je niet de gehele nacht met een fel verlicht gps scherm over de Waddenzee vaart.
  5. Een topconditie
    Iedereen zorgt er op zijn manier voor dat hij in topconditie is, het is tenslotte een race. Een top-10 klassering bij de atleten zit er bij ons niet meer in; maar we proberen om in ieder geval niet laatste te worden door vanaf januari hard te trainen!
     
  6. Topmateriaal
    Natuurlijk wordt de boot nog een keer volledig geïnspecteerd voor de race. En vergeet de fiets niet! Achteraf blijkt, dat ik het hele afgelopen seizoen met een gescheurd frame heb gereden…
     
     
  7. De juiste categorie
    Met onze doelstelling “De race uitvaren is belangrijker dan winnen, én we worden in ieder geval niet laatste” is het weinig zinvol om het schip officieel te laten opmeten, als je ook in de vrije categorie kunt meevaren.
     
     
  8. Sportiviteit
    Natuurlijk gedraag je je in die sluis, zet je niet onderweg stiekem de motor aan, en probeer je niet op andere slinkse manieren de race te winnen. Voor ons team niet zo’n issue gezien de doelstelling, maar de verleiding bleek ook vorig jaar weer voor een team te groot.
     
  9. Connectiviteit
    De buitenwacht wil natuurlijk ook weten wat er gebeurt; en in de praktijk blijkt, dat het thuisfront zelfs wel eens ongerust is geweest, terwijl wij het alleen maar spannend vonden. Dus bellen, maar leuker is natuurlijk twitteren, bloggen, chatten, etc.
     
  10. Zelfkennis
    En als het dan ondanks alle goede voorbereidingen toch te zwaar is, gewoon stoppen! Afhankelijk van schip en bemanning is er voor iedereen een grens. Dit jaar hebben we een aantal forse ongelukken gezien door windkracht 7-9 voor Texel, en we hebben ook heel wat schepen gezien die halverwege omkeerden. En in 2009 zijn we zelf ook gestopt, midden in de nacht op Vlieland.

 

Als je tot hier gelezen hebt, dan overweeg je ongetwijfeld om volgend jaar mee te doen. Kijk ook eens op de website van de organisatie; de site is niet altijd up to date, maar geeft nog veel meer achtergrond informatie. Voor verdere vragen kun je natuurlijk ook bij ons terecht, via de mail of onder in de comments. Ook extra tips zijn natuurlijk welkom!