Sinds enige tijd mag ik dagelijks op mijn fiets door Düsseldorf naar mijn werk. En al snel kom je erachter dat in Duitsland toch heel andere regels gelden dan je op het eerste gezicht zou denken.

  1. fietsen doe je bij voorkeur op de stoep. Dit staat vaak ook nog aangegeven. Maar niet altijd. Maar voor je veiligheid doe je het toch maar. Voetgangers zijn zich hiervan volledig onbewust. ze lopen immers op de stoep? Gevolg: voetgangers en fietsers in de grote stad haten mekaar, voortdurend bijna ongelukken, de hoofdreden ook voor mijn collega’s om een helm te dragen!
  2. fietsen op de rijbaan leidt onmiddellijk tot grote irritatie bij de gemiddelde Duitse automobilist. De wegen zijn er niet op berekend, ineens is er een rijbaan minder beschikbaar. Waarom fiets je niet op de stoep? En dus word je voortdurend rakelings ingehaald, met veel te hoge snelheid. Ook automobilisten en fietsers haten mekaar in de grote stad in Duitsland.
  3. de groene golf is voor auto’s. En op zijn Duits georganiseerd, dus bijna alle stoplichten in de stad lopen in 1 ritme. Dus sta je als fietser (met je veel te lage snelheid) letterlijk  iedere dag voor exact dezelfde stoplichten te wachten, met als pluspuntje dat je ook altijd bij dezelfde stoplichten zonder stoppen kunt doorrijden. Niet over opwinden (zie ook 4.), gewoon accepteren. Ook al moet je soms voor 4 verkeerslichten wachten om 1 van de grote kruisingen over te steken.
  4. een geel stoplicht pakken met de auto is niet aan te raden, maar met de fiets is het levensgevaarlijk. Geel betekent namelijk dat de kruisende weg ook geel heeft, en aangezien de gemiddelde Duitse auto veel te veel pk’s heeft, ben je als fietser kansloos. 1 keer geprobeerd, nog net heelhuids aan de overkant gekomen, daarna nooit meer!
  5. kleine foutjes in het verkeer worden genadeloos afgestraft door diegenen die er last van hebben, en leiden minimaal tot forse scheldpartijen danwel dreiggedrag met de vele pk’s. Ofwel: geen foutjes maken, en aan de regels houden!
  6. rijd je op de stoep, dan gebruik je de voetgangerslichten. Rijd je op de straat, dan natuurlijk de gewone lichten. Tenzij het opportuun is om te wisselen tussen stoep en weg. Hetgeen natuurlijk weer kan leiden tot 1, 2, 4 of 5.
  7. verharde fietspaden gaan plotseling over in grindpaden en modderwegen, zeker in buitenwijken. Een racefiets is dan ook niet aan te raden, liefst zware banden of zelfs een mountainbike gebruiken!
  8. voetpaden en wegen buiten het centrum zijn aardedonker. Veel licht mee op de fiets, je ziet echt niks, en ook om gezien te worden.
  9. de gemiddelde Duitse automobilist kent het fenomeen fietser nauwelijks. Afslaan zonder te kijken, de weg oprijden zonder kijken, deuren openslaan zonder kijken, je maakt het allemaal dagelijks mee. Vooral nu het vroeg donker is. Reageren als Duitser (zie 5.) of gewoon goed anticiperen.
  10. verkeersregels overtreden is natuurlijk uit den boze. Pakkans is hier ook nog eens veel groter. Heb zelfs gezien hoe een mobiel bellende fietser werd bekeurd… Als je wordt bekeurd is dit overigens geen ramp. Boetes van 10-15 Euro zijn natuurlijk een lachertje.

Succes met fietsen!