Schuttevaerrace 2014

De pech zit in een klein hoekje

Het weer

De voorspellingen zijn zeer ongunstig dit jaar; al dagen voor de race is bekend dat er in het weekend geen wind zal zijn. Groot is dan ook onze verbazing wanneer blijkt, dat de organisatie vasthoudt aan een starttijd van 11:00. Verbazing, omdat we dan vol het tij tegen hebben richting Texel, met weinig wind wordt dat een eindeloze tocht. Later lezen wij met nog meer verbazing de verklaring: “In verband met het tij bij Kornwerderzand zijn we dit jaar wat later gestart. Vorig jaar hebben we praktisch een herstart moeten doen bij Kornwerd, omdat de schepen die dieper staken nog niet naar buiten konden“.

Chaotische taferelen na de sluis

2013: Chaotische taferelen na de sluis

Eenieder herinnert zich de chaos vorig jaar vanwege de aanwezigheid van de bruine vloot in de sluis. Om het veld niet direct uit elkaar te laten vallen, werd besloten om op de tweede schutting te wachten, zodat alle Schuttevaerdeelnemers gezamenlijk verder konden naar Texel. Dat er vervolgens scherp gezeild werd, waardoor één van de deelnemers zich op een ondiepte liet drukken: tja, dat hoort erbij! En dat heeft niets te maken met schepen die niet naar buiten kunnen!

Start

Goed voorbereid verschijnen we vrijdagochtend aan de start, maar bij het uitvaren merken we al meteen, dat er weinig wind staat. Het geheel oogt als een slow-motion van een echte race.

Naar Texel, mooi weer, geen wind

Hans heeft het “makkelijk” dit jaar: dobberen naar Texel

Na een klein buitje arriveren we bij de sluizen, en zonder noemenswaardige voorvallen wordt de reis voortgezet naar Texel. Jan is op woensdagochtend overboord gegaan, een mooie wake-up call, iedereen is alert en op de Waddenzee gaan de reddingsvesten aan. De temperaturen stijgen snel, en de wind neemt verder af. En inderdaad, door de stroom tegen gaat het tergend langzaam naar Texel.

 

De veiligheidsspeld

Het veld ligt nog nauwelijks uit elkaar bij Texel, als ik aan mijn eerste fietstraject begin. Al snel voel ik, dat een PR erin zit (30.4 gemiddeld, ooit gereden op 80 km). En dat ik voor donker weer terug op de boot zal zijn. Het loopt anders, een veiligheidsspeld veroorzaakt een lekke band, die ik met veel moeite in het bijna donker weet te verwisselen. Er gaan 40 minuten (!) verloren, en daarnaast nog een half uur omdat er toch wel heel erg sterke wielrenners bij zitten. Nooit eerder fietste ik zó hard op een Schuttevaerrace; wat is dit zonde! Onze mooie positie zijn we kwijt:

Aanloop Texel

Aanloop Texel

Afvaart Texel

Afvaart Texel

Dankbaar stap ik enigszins verkleumd onder de warme douche (wat een luxe!), pas rond middernacht geniet ik eindelijk van de beroemde pasta van onze schipper Hans.

De fokkeschootknoop

Tinus

Nachtje doorhalen voor Tinus

Vervolgens verliezen we midden in de nacht nog een fokkeschootknoop, ineens staat Tinus met een losse schoot in zijn handen. Het enige moment met wat meer wind, en in het duister is het nog lastig om een reserve fokkeschootknoop te vinden. Vervolgens moet deze ook weer op het slingerende schip aan de fok en schoten bevestigd worden, een hachelijk klusje voor Hans, veiligheidshalve met life-line. Ook nu weer verliezen we kostbare tijd. De voorspelde meteorieten laten zich niet zien; totdat ik rond 2:45 een prachtige streep van vuur langs de sterrenhemel zie flitsen. Later blijkt, dat dit de enige meteoriet was. Toch nog enigszins tevreden ga ik bij de Boontjes te kooi. In het noordoosten begint het al te dagen.

Jan loopt zijn 18 km op Vlieland

Jan loopt zijn 18 km op Vlieland

 

Vlieland

Rond 7:10 gaat Jan van boord voor zijn rondje. Hans en Tinus hebben de nacht doorgehaald, en gaan nu slapen. Voor het eerst zien we Vlieland bij daglicht, Jan hoeft deze keer niet de dronken kroeggangers te ontwijken en kan genieten van het duin. Redelijk fit is hij 90 minuten later weer terug, de 18 km zitten erop. Tot onze verbazing stapt ook Jan onder de douche, dit is nog niet eerder vertoond tijdens een Schuttevaerrace…

Gerrit na de 68km  etappe bij Harlingen

Gerrit na de 68km etappe bij Harlingen

 

Harlingen

Op naar Harlingen, onderweg probeer ik op het laverende schip nog een paar uurtjes extra slaap te pakken. Tussen Harlingen en Kornwerd staat zoals gebruikelijk flink wat wind, dit hadden we gisteren goed kunnen gebruiken! Het PR van gisteren breekt me nu op; als ik voor de derde keer naar Kornwerd rijd, komt mijn hartslag niet meer boven de 130, de benen willen gewoon niet meer. Desondanks ben ik niet laatste, ik eindig tevreden op een 26e plaats. Een kleine revanche voor gisteren.

Terschelling

Terug naar Terschelling krijgen we last van de opgelopen vertragingen. Terwijl de schipper een tukkie doet, discussieert de bemanning met stuurman Koen over de te volgen koers.

Discussies met Koen over de koers

DIscussies met Koen over de koers

Helaas helpen de beraadslagingen niet, de wind wordt steeds zwakker, en de tegenstroom steeds sterker. Eindeloos laveren we door de West Meep, maar de Slenk naar Terschelling is onbereikbaar. Op een gegeven moment pakt de stroom ons op, en met de achtersteven vooruit drijven we op de stroom mee terug naar de Vliestroom (eea mooi te volgen op de Geosports track & trace). De Snelle Jelle komt langszij en adviseert om toch maar de motor aan te zetten, op Terschelling kan dan nog gelopen worden. Stavoren is vanwege de verwachtte windstilte vannacht voor ons al onbereikbaar vóór sluitingstijd morgenochtend 9:00. Een moeilijk moment voor schipper Hans, maar hij zet de motor aan, zodat Jan in ieder geval nog zijn traject kan lopen. We besluiten om niet vannacht terug te motoren naar Stavoren; dit levert niets extra’s, bovendien hebben we maandag allemaal vrij genomen. Terwijl Jan vanaf 23:00 over Terschelling rent, voor het eerst hier in het donker, komt het bier en het Texels Juttertje tevoorschijn:-)

Afsluiting

Zondagochtend uitslapen, en buiten ontbijten. Varen met schitterend weer naar Hindeloopen, deels zeilend, deels op de motor. ’s Avonds de bonte avond, gezellig als altijd. De volgende ochtend vanaf Hindeloopen naar Monnickendam voor de wind, en nog nét voor de regen binnen. De boot schoonmaken gebeurt helaas in de stromende regen, die nog 2 dagen aanhoudt. Dan was het weer tijdens de race zo slecht nog niet, ondanks het gebrek aan wind.

Het Vestteam op weg naar de bonte avond!

Het Vestteam op weg naar de bonte avond!

Meer foto’s hier.

Deze site gebouwd met

maart 2024
M D W D V Z Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
De uitslagen 2014 (vrije klasse)
No Zeilno Naam Punten 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1 23 fan fare 26,0 1 10 1 4 1 2 1 1 2 1 2
2 21 Trûdel 46,0 7 6 2 5 2 9 2 3 4 3 3
3 22 Adios 51,0 8 4 4 3 5 12 5 2 5 2 1
4 29 HogerOp 90,0 13 3 6 13 10 6 4 dnf 1 dns 4
5 28 Team Kortenhorst 90,0 12 11 3 12 6 13 3 4 6 dns 5
6 27 Betty Boop 94,0 3 5 12 2 9 5 14 5 9 dns dns
7 26 Team Bella Donna 102,0 6 12 5 11 3 11 6 dnf 3 dns dns
8 32 Balander 107,0 10 1 8 6 13 1 8 dns dns dns dns
9 31 Stormvogel 112,0 4 2 13 1 14 8 10 dns dns dns dns
10 30 Spirit 112,0 2 8 11 7 7 4 13 dns dns dns dns
11 25 PartyFox 117,0 5 13 7 10 12 10 7 dnf 8 dns dns
12 24 De Vest 118,0 9 7 14 8 11 3 11 dnf 10 dns dns
13 19 Blue Peter 122,0 11 9 10 9 4 7 12 dnf dns dns dns
14 20 Ithaka 134,0 14 14 9 14 8 14 9 dnf 7 dns dns

Uitleg bij de tabel: Traject 1: Stavoren – Kornwerderzand Traject 2: Kornwerderzand – Texel Traject 3: Texel (55 km Fietsen) Traject 4: Texel – Vlieland Traject 5: Vlieland (18 km Lopen) Traject 6: Vlieland – Harlingen Traject 7: Harlingen (69 km Fietsen) Traject 8: Harlingen – Terschelling Traject 9: Terschelling (12 km Lopen) Traject 10: Terschelling – Kornwerderzand Traject 11: Kornwerderzand – Stavoren dnf: did not finish dns: did not start