Na het zeilweekend ben ik met Ronald (tweelingbroer) direct naar Drachten gereisd om daar de boot te gaan bezichtigen. Proefvaart op zeil en op motor gemaakt en de boot maakte een zeer prettige indruk. Bekend van dit type is dat ze bij weinig wind al behoorlijk schuin gaan maar vanwege een zware kiel onkenterbaar zijn. Merk je ook als je vaart, de boot voelt stabiel aan.

Dus de koop moest maar doorgaan! Donderdag de week erop wee naar Drachten met het OV, daar om half acht aangekomen nog wat formaliteiten afgehandeld en op weg (de verkoper wilde niet dat we zouden overnachten in de boot bij zijn huis, de aanlegplaats lag in zijn achtertuin). Maar goed volgens zeggen was er een hotel met aanlegmogelijkheid op 20 min. Varen en daar moesten me maar naar toe. Dat bleek uiteindelijk een uur varen te zijn dus in het donker kwamen we aan. Ondanks dat de keuken al gesloten was konden we patat en een broodje kroket krijgen (déjà vu…). Prima geslapen en de volgende ochtend in het hotel een uitgebreid ontbijt genuttigd, en het toilet afgestort.

Op vrijdag de tocht naar Lemmer gemaakt. Veel gevaren waar we de week ervoor ook al geweest waren met het zeilweekend. Nog bij passage een groet gebracht aan Rufus. Helaas meest wind tegen dus veel op de motor. Stop gemaakt in Grou en wat boodschappen gedaan. ’s Middags om een uur of vier waren we al in de buitenhaven van Lemmer dus een paar uurtjes vrij. Dit keer was het toilethok wel open.

Op zaterdag bij het krieken van de dag opgestaan en uitgevaren. De motor had er alleen geen zin in. Paar keer starten maar geen sjoege terwijl hij anders direct aansloeg. Geprobeerd met vol gas en toen pakte hij vlot op. Snel weggevaren toen bleek dat we de haven in dichte rook hadden gezet. De motor is duidelijk een oud beestje, paar keer olie bijgevuld, en als er toeren worden gemaakt loost hij zwart koelwater. Maar als hij loopt doet hij het prima, verbruik is ook minimaal.

Bij Lemmer het IJsselmeer op en in één keer naar Lelystad gevaren. Sluis door en het Markermeer over. De weersomstandigheden waren ideaal, ruime wind (NO) kracht 3 tot 6. De hele dag gezeild, op een gegeven moment het grootzeil er maar afgehaald toen het te ruig werd. Helaas was er deze dag geen mogelijkheid om koffie te drinken, aan boord koffie zetten zal in de toekomst wel kunnen maar nu hadden we de spullen niet. Een lichte hoofdpijn vergezelde ons dan ook gedurende de dag. Om ca. 18.00 in Amsterdam door de Oranjesluis, doorgevaren tot ergens bij Zaanstad en daar illegaal overnacht, nadat we een patatje bij de autochtonen hadden gehaald.

Volgende dag moest het karwei worden afgemaakt. Direct nadat we op waren gestaan bleek dat we niet goed naar de openingstijden van de bruggen hadden gekeken, de eerstvolgende brug ging tot half 10 open en zo ook de brug erna, van de A9. Als een speer vertrokken, op tijd bij de eerste brug, echter de brugwachter bleek er niet te zijn… Na telefonisch contact moest hij op zijn fietsje zijn gesprongen en mistten we de opening van de A9. Om 13.00 ging deze weer open en zijn we doorgevaren tot Haarlem. In de Cruquius sluis kregen we echter te horen dat verderop een brug in onderhoud was tot 16 november… Ellende… Na enig beraad hebben we toen maar de boot geparkeerd in een haventje, en hebben we de mast gestreken. Dit was nog een behoorlijke klus, zodat we ons hebben laten ophalen en naar huis zijn gegaan.

Op maandag had ik gelukkig vrij. Bert was zo aardig om mee te willen de boot op te halen. Leuke tocht door Haarlem, en verder langs de ringvaart zo bekend van de frequente fietstochten. Vroeg in de middag kwamen we zodoende aan op de Kaag, waar het weer in rap tempo aan het verslechteren was. Na een tijdje begon het te stormen (windkracht 9) en zwaar te regenen. Na enig zoeken de sloot (de Leede) gevonden die leidt naar de ligplaats bij camping De Wasbeek in Warmond. De juiste zijtak vinden in de storm was echter nog niet zo eenvoudig en daarbij kwamen we zeer regelmatig vast te zitten… Na enig zoeken bleek dat we verder de Leede af moesten zakken, tot we voorbij een ophaalbruggetje moesten waar we keihard vastliepen. Uiteindelijk toch losgekomen, en bij een nabij gelegen boerderij wezen informeren. Daar bleek dat voorbij het bruggetje een duiker lag die nog ondieper is… Kansloos dus verder, ondanks dat op de kaart een diepte van 1.20 m was aangegeven en de kiel 1.10 diep steekt.

Even een moeilijk moment… boot gekocht maar niet de beschikking hebben over een ligplaats… terwijl een storm om je heen giert. Klein stukje doorgevaren, daar kwamen we voorbij jachthaven Lockhorst in Warmond. Even aangelegd om raad te vragen. Het bleek mogelijk de boot hier in ieder geval in de winterberging te stallen, en misschien is er zelfs een zomerplek beschikbaar. Hier eindigt vooralsnog deel I van de serie “Avonturen met de Boot”, die overigens nog geen naam heeft dus ideeën zijn welkom!!