Zeilweek 2019

Naar Engeland.

Wachten op de groene flits.

14/6 Dit jaar willen we naar Engeland . Vrijdagavond schepen we in te IJmuiden; en eten aldaar aan het strand. We gaan met zijn allen kijken naar de groene flits bij de zonsondergang; en Jan schijnt hem te hebben waargenomen. We vermoeden echter dat een van die groene flesjes hier een rol heeft gespeeld…

IJmuiden

15/6 De wind staat verkeerd voor een overtocht, en een dag inslingeren is waarschijnlijk ook wel handig. We besluiten voor een kort eerste traject, naar Scheveningen. De haven blijkt tjokvol door de vlaggetjesdagen, gelukkig is er nog een plekje voor ons vrij.

Volle Haven van Scheveningen

Bemanning

16/6 De windvoorspelling is goed, dus tijd voor de oversteek. In de loop van de dag en avond trekt de wind steeds meer aan, tot een heuse ZW6. Ideaal voor de snelheid, niet zo handig voor diegenen die wat gevoeliger zijn voor zeeziekte. Visjes voeren dus, en vroeg naar bed voor 1 van de heren. Een warme maaltijd zit er niet in bij deze deining, we eten veel boterhammen.

Onderweg naar Engeland. Mooi weer, veel wind.

Afgemeerd bij een wachtsteiger

Later die dag, afgemeerd bij de Yacht Club

17/6 Voor dag en dauw komen we rond 03:00 lokale tijd aan in Lowestoft. Het wordt al licht als we te kooi gaan, deze dag wordt er niet meer gevaren. We meren af aan een passantensteiger, als we later die ochtend naar de marina willen varen breekt er een palletje in de gashendel. Repareren lukt helaas niet, gelukkig hebben we nog een tweede gashendel.

’s Middags wordt Lowestoft verkend, enige leden scoren een vette Fish ’n Chips bij de snackbar. En ook de gortdroge scones in de tearoom mogen die middag niet ontbreken. ’s Avonds wordt de bekende blauwe hap bereid.

Gastenvaandel

Vette hap

Gashendel

Bij Felixstowe

Klaarmaken van de Rib

18/6 Door naar Pin Mill bij Harwich, een stukje de rivier op. De beroemde Butt & Oyster moet van de bucket-list! De rib is meegenomen voor speciaal deze rivier, en dus wordt de motor opgetuigd en varen we naar de kroeg. Vroeg in de middag zitten we al aan de Pinten. ’s Avonds eten we wederom aan boord, na de Fish ’n Chips zijn de heren wat voorzichtiger geworden met het Britse voer.

The Butt and Oyster

19/6 Door naar Ramsgate, na enig rekenwerk blijkt helaas dat London of andere havens onbereikbaar zijn als we tenminste volgend weekend weer thuis willen zijn.

White cliffs

Ramsgate.

Stappen in Ramsgate.

Steile kust.

20/6. Wederom een zeer gunstige wind, Oostende wordt ons doel. Rond het avonduur komen we aan, en na een rondje stad hebben we een heerlijke maaltijd in de jachtclub.

Oostende

Afmeren aan een boei.

Vertrek uit Ramsgate

Voor de wind

Bijna thuis.

21/6 Door naar Scheveningen. Althans, dat dachten wij. Helaas, opnieuw een evenement: de Sail! En dus is de haven op slot en besluiten we de lange tocht naar IJmuiden in 1 ruk te voltooien. ’s Avonds nogmaals de onovertroffen spaghetti van Jan, en rond 23:00 uur meren we af voor de bonte avond. Eén avond eerder dan gepland, daardoor wél ruim tijd om  uit te slapen en een lekker ontbijt de volgende ochtend.