Schuttevaerrace 2017

Stug volhouden wordt opnieuw beloond.

De Grendel in Enkhuizen.

Voorbereidingen

Dit jaar was de Hydra niet meer beschikbaar, en na lang zoeken kwamen we uit bij de Grendel, een Beneteau First 45F5 uit 1990. Een enorm groot schip voor een Schuttevaerrace, van alle gemakken voorzien, tot en met een een marmeren aanrechtblad en 2 douche kabines. We gaan weer in stijl afzien ;-) Maar het schip is door al die luxe wellicht niet zo snel als de lengte (en onze handicap!) zou doen vermoeden. Tijdens de 2 dagen vóór de race was er tijd voor inslingeren en het schip leren kennen, maar door weinig tot geen wind kwam hier niet zoveel van terecht. De benauwd warme woensdag noopte tot een frisse duik in het IJsselmeer, die vervolgens helaas leidde tot een week van darmklachten voor de fietser…

Stavoren

In Stavoren vinden de gebruikelijke administratieve handelingen plaats. Nieuw is de locatie: dit jaar wordt gestart vanuit de jachthaven. We liggen aan het eind van de steiger, en dit lijkt gunstig. De volgende ochtend zal echter blijken dat deze plek de slechtst mogelijke startplek is. Ook nieuw is de TracTrac GPS tracker inclusief App voor de mobieltjes. Een mooie app, opladen van de tracker werkt echter alleen op 220V of met mini-USB (en die heeft niemand meer). Dus ontbreken er een paar stukjes van onze race. Als je de race wilt bekijken, kan dit met de app of hier; even uitzoomen en de afspeelsnelheid op +200 voor het beste resultaat.

Tijdens het palaver wordt uitgebreid ingegaan op de windsituatie. Weergoeroe Paulusma voorspelt 7-8 Bft in de nacht, en de organisatie legt de verschillende noodscenario’s uit. Wellicht dat de race moet worden ingekort en de eilanden Vlieland en Terschelling worden overgeslagen. De start is om 7 uur ‘s ochtends, deze avond ligt iedereen dan ook vroeg op 1 oor.

 

Inschrijving bij de Potvis

 

Le-Mans start

Op weg naar Kornwerd

Start

‘s Ochtends vroeg nog net even tijd voor een douche, en ruim op tijd staat iedereen bij de start. Na het startschot hebben Erik en ik het nakijken; al na een paar honderd meter lopen we achter in het veld van renners. Na een lijdensweg van 2,2 km en 13 minuten sta ik aan boord, op de voet gevolgd door een uitgeputte Erik. Jan en Koen zijn dan al druk in de weer met lijnen en zeilen.

Nu blijkt hoe ongunstig onze positie is; de meeste lopers zijn sneller aan boord dan wij, en het ene na het andere schip passeert onze box. We moeten wachten tot er ruimte is, en die ontstaat pas als zo ongeveer het laatste schip weg is. Vervolgens starten we een mooie inhaalrace naar Kornwerd; ons grote schip haalt een groot aantal deelnemers in en komt mooi midden in het veld aan bij Korwerd. Hierdoor kunnen we zonder lange wachttijd met de eerste schutting mee. Gecorrigeerd voor onze handicap zijn we helaas laatste op dit traject.

 

Voor de wind naar Kornwerd

Texel

Er volgt een uiterst moeizaam traject naar Texel. Het getij staat vol tegen, daarnaast ook nog tegenwind, ofwel heel veel laveren. Enkele tegenstanders vergeten dat ze op de Waddenzee varen, en lopen al vrij snel vast op de ondiepten. We vertrekken om 9:41 uit Kornwerd, en komen pas om 15:37 aan. Tegen 16:00 zit ik op de fiets; er staat windkracht West 4, min of meer zijwind dus op het hele traject. De 54 km rijd ik in 1:52 uur, mijn snelste tijd ooit. (In 2014 fietste ik overigens een stuk harder, helaas strandde daar het 3e rondje in een veiligheidsspeld). De regen in het 3e rondje helpt daarbij, ik krijg het langzaam koud en ga daardoor nog wat harder fietsen. Terug aan boord lekker douchen, en de bekende pan met spaghetti staat al klaar. Vrij snel na het eten ga ik te kooi; de voordewindse koers benutten nu het kan.

Ik mis daardoor de consternatie, die ontstaat tijdens het spinnakeren. De grootschoot schiet onderdeks door onhandigheid en het ontbreken van een een achtknoop. Met veel inventiviteit en engelengeduld is deze door de fysici weer doorgevoerd terwijl Koen in z’n eentje de boot bediende! 2 dagen later vinden we overigens in 1 van de vele opbergruimtes een trekveer, uiterst handig als je lijnen onderdeks moet doorvoeren…

 

Op weg naar Texel




Loper Jan is klaar met zijn eerste traject

Vlieland, bijna ochtend

Tweede dag

Tot aan Harlingen wordt er voor de wind en halfwinds gevaren, daarna volgt weer een lang traject van laveren. Alleen Hans & Koen zijn nog wakker als ik rond 2:00 ‘s nachts aan dek kom, ze hebben afwisselend met Erik de hele nacht in de regen gestaan en zijn doorweekt. We naderen Vlieland, en Jan wordt gewekt om zich klaar te maken voor het eerste looptraject. Zijn lampje werkt niet meer, en in het halfduister begint hij rond 4:10 uur aan zijn traject. Wij doen een hazenslaapje terwijl het langzaam licht wordt. Rond 5:40 is Jan weer terug, respect, mooie tijd!

Het traject terug naar Harlingen begint woelig, de wind is inmiddels Noord 6, gelukkig wordt de voorspelde 7-8 niet gehaald. Om 9:30 meren we af in Harlingen. Het eerste stuk op de fiets gaat lekker; vol wind mee, windkracht 6 langs de dijk, dat wil wel! Terug ga ik vervolgens helemaal stuk, de race op Texel zit nog in de benen, evenals de onrustige nacht. En dan moet ik nog 2 keer heen en weer; ik vervloek de wind en regen! Dit is het afzien waarom het allemaal ooit begonnen is, maar tijdens het fietsen denk ik, dit nooit meer, ik word te oud voor deze ongein. Volledig stuk kom ik aan bij de boot, waar het team zich al ongerust begon te maken. 3 uur over 69 km, dat kan toch niet waar zijn?

Ook Koen heeft mogen afzien, tijdens het afmeren heeft hij ondervonden dat een zwemvest inderdaad opblaast als je in het water valt. Met de vereende krachten van een Duitse marinier en Erik wordt hij weer aan de kant gehesen. Met zoveel opwinding komt er van slapen weinig terecht, terwijl ik ze toch die 3 uur gegund heb.

Het traject terug naar Terschelling is woelig, maar gaandeweg wordt het weer steeds beter. In de luwte van Terschelling is het vervolgens zonnig en warm, en terwijl Jan zijn rondje doet genieten wij aan dek van een heerlijke curry.

Diner op Terschelling

Na de regen van die ochtend mooi weer voor Terschelling.

Gestopt bij Kornwerd

Materiaalpech

Om 1830 stapt Jan weer aan boord, en als een van de laatste schepen hervatten we de race terug naar Stavoren. De winnaar uit de 1e klasse is dan al uren binnen, met een aankomsttijd rond 13:00! Het is mooi weer nu, en voor de wind varen we richting Harlingen. Totdat de schipper opmerkt dat de fok er wat rafelig uitziet; nadere inspectie laat zien dat er een enorme scheur in zit.

De fok wordt weggerold, en alleen op het grootzeil varen we verder (met windkracht 5 durven we de spinnaker niet te hijsen). We slaan aan het rekenen, een aankomsttijd rond 4:00 morgenochtend lijkt het best haalbare. In de Boontjes besluiten we dat het mooi is geweest en bellen de organisatie dat we niet verder dan Kornwerd zullen varen. De motor gaat aan, en rond middernacht meren we af bij de sluizen. Op het internet zien we dat we 4e zijn geworden, na de mooie overwinning van de vorige keer toch een teleurstelling. Na een biertje gaat iedereen uitgeput slapen.

De volgende ochtend besluiten we om direct naar Lelystad door te varen, om daar onze bonte avond te kunnen houden. Hans zakt door een luikje in de vloer; gelukkig kun je met duct tape alles repareren. Onderweg worden we gebeld door het wedstrijdcomité, we zijn 3e geworden! We hebben meer trajecten gevaren dan onze tegenstander die op punten nog op de 3e plaats stond; ons stugge volhouden wordt alsnog beloond.

We sluiten de dag af met een diner in de marina van Lelystad, en een bonte avond aan boord. De volgende dag rijdt Hans via Sneek terug naar huis, om onze derde prijs alsnog op te halen: een mooie fles Beerenburg.

Volgend jaar toch maar weer meedoen? Van 29 juni – 1 juli 2018 mogen we weer!

Gat in de vloer

Bonte avond!

Opnieuw in de prijzen!

Foto’s

Meer foto’s zijn hier te vinden.

Officiële uitslagen

Het Vest team wordt ondanks het puntentotaal uiteindelijk derde, omdat de hieronder genoemde nummer 3 eerder heeft opgegeven. Helaas is voor de fietser de verkeerde leeftijdscorrectie toegepast, waardoor de uitslag op Texel aanleiding zou geven tot een verbetering van 1 punt… Verdere details zijn te vinden op de website van de organisatie.

De uitslagen 2017 (vrije klasse)
No Zeilno Naam Punten 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1 0 24 Tim de Rooij 22,0 1 3 3 1 4 1 2 1 3 1 2
2 NED 25 Kees de Rijk 23,0 4 4 2 3 1 2 1 2 1 2 1
3 H 22 Erich Kupp 58,0 2 1 5 2 2 3 3 dns dns dns dns
4 NED 27 Koen Wouterse 61,0 7 7 7 4 3 4 4 3 2 dns dns
5 NED 20 Peter van Doorn 88,0 5 2 1 dns dns dns dns dns dns dns dns
6 NED 21 Tom Hutter 93,0 3 6 4 dns dns dns dns dns dns dns dns
7 NED 26 Menno Heida 97,0 6 5 6 dns dns dns dns dns dns dns dns
8 NED 23 Willem van den Bosch 110,0 dns dns dns dns dns dns dns dns dns dns dns
8 NED 28 Job Modderman 110,0 dns dns dns dns dns dns dns dns dns dns dns

Uitleg bij de tabel: Traject 1: Stavoren – Kornwerderzand Traject 2: Kornwerderzand – Texel Traject 3: Texel (55 km Fietsen) Traject 4: Texel – Vlieland Traject 5: Vlieland (18 km Lopen) Traject 6: Vlieland – Harlingen Traject 7: Harlingen (69 km Fietsen) Traject 8: Harlingen – Terschelling Traject 9: Terschelling (12 km Lopen) Traject 10: Terschelling – Kornwerderzand Traject 11: Kornwerderzand – Stavoren dnf: did not finish dns: did not start